می خواستم با این روش پسرانم را از یادگیری رفتارهای خشونت آمیز دور نگه دارم

تاج اسباب بازی

شما هم از خرید اسلحه اسباب بازی برای کودکتان نگرانید ؟

(دیدگاه متفاوت فرهنگ های آمریکا و ژاپن به اسلحه اسباب بازی)

• تفاوت های فرهنگی موجود بین کشورها فقط به آداب و رسوم ، نحوه برگزاری اعیاد و . . .  خلاصه نمی شود بلکه تا آنجا پیش می رود  که حتی در انتخاب اسباب بازی هم توسط ملت های مختلف اثرگذار است .

یکی از جالب ترین نمونه ها ، تفاوت نگاهی است که مربیان و والدین آمریکایی و ژاپنی در استفاده از اسلحه اسباب بازی  دارند.

در مقاله ای که توسط یک مادر جوان آمریکایی به نام کریستین گروس نوشته شده  با زبانی روان به علت و پیامدهای این تفاوت فرهنگی پرداخته شده است که قطعا خواندن این ترجمه برای کسانی که دل نگران استفاده از اسلحه اسباب بازی  هستند، جالب خواهد بود .

 

دور نگه داشتن پسران از رفتارهای خشونت آمیز  . . .  !

شوهر من تنها پسر خانواده بود و از آنجا که مادرش عقاید تربیتی سفت و سختی داشت به او اجازه بازی با اسلحه اسباب بازی ، شمشیر و هر نوع اسباب بازی که از دید او خشونت آمیز بود را نمی داد. وقتی ۵ ساله شد هیجان تجربه بازی با اسلحه اسباب بازی در او به قدری بود که مخفیانه به خانه دوستش می رفت تا دقایقی را با تفنگ او بازی کند .

اسلحه اسباب بازی و نقش آن در بازی های کودکانه

این درست همان نگرشی بود که من در تربیت پسرانم داشتم . مهمترین استراتژی تربیتی من این بود که خریدن تفنگ و شمشیر و تیر و کمان اسباب بازی ممنوع است.

به همین دلیل اسباب بازی های خانه ما در یک فهرست کلی در سه طبقه پازل ها، بلوک ها و لگوهای خانه سازی و اسباب بازی های ورزشی خلاصه می شد.
می خواستم با این روش پسرانم را از یادگیری رفتارهای خشونت آمیز دور نگه دارم. الحق و الانصاف هم پسرانم بسیار مودب، مهربان و صمیمی بودند که هیچ رفتار خشنی در آنها دیده نمی شد .
احساس می کردم در پیاده کردن اصول تربیتی موفق بوده ام . چرا که پسر ۴ ساله ام اصلا نمی دانست اسلحه اسباب بازی چیست . خوب من هم به عنوان یک مادر از این بابت احساس غرور می کردم که توانسته ام پنجره احساسات بد و خشونت آمیز را به روی بچه هایم ببندم .

 

یک هدیه عالی : اسلحه اسباب بازی

تا اینکه پسر بزرگم به جشن تولد یکی از دوستانش رفت و در آن جشن به تمام بچه های شرکت کننده کادوی کوچکی داده شد . وقتی پسرم به خانه رسید و با ذوق و شوق کادویش را باز کرد من از تعجب خشکم زد. هدیه او یک اسلحه اسباب بازی بود !

قبل از اینکه بتوانم حرفی بزنم پسرم با خوشحالی زیادی شروع کرد به دویدن و بنگ بنگ کردن

انواع اسلحه اسباب بازی پسرانه

 
از این ماجرا هنوز چیزی نگذشته بود که پسر کوچکترم عاشق شمشیر دزدان دریایی دوستش شد و من مانده بودم که چطور موفقیت خود را ظرف مدت کوتاهی از دست داده ام و حالا باید چه کنم تا بچه هایم پرخاشگر یا زورگو بار نیایند .

 

شمشیر اسباب بازی ؛ سفر به سرزمین سامورایی ها

در همین گیر و دار ماجرای ماموریت کاری همسرم به ژاپن پیش آمد . با خودم گفتم:

خوب چه بهتر مردم ژاپن مردمی خونگرم و آرام و صمیمی هستند و بچه ها با خیال راحت آنجا بزرگ می شوند .
یک هفته بعد از مستقر شدنمان در توکیو و ثبت نام بچه ها در مهد کودک شاهد اتفاقات عجیب دیگری بودم .

 

اسباب بازی , اسباببازی ,فرروشگاه اسباب بازی , اسباب بازی فروشی ,اسباب بازی پسرانه

 

یکی از واحد هایِ کار گروهی بچه ها ، ساخت اسباب بازی های چوبی و کاغذی مثل انواع شمشیر، سپر و حتی تفنگ بود!  ” گل بود به سبزه نیز آراسته شد “

تازه مربیان هم در ساختن این ابزار و وسایل به بچه ها کمک می کردند . حتی در جشن تابستانی مهد به بچه ها تفنگ های آب پاش دادند و مربیان هم پا به پای بچه ها با آنها می دویدند و یکدیگر را خیس آب می کردند .

 

ژاپنی ها و اسلحه اسباب بازی

 

 جرم کودک : استفاده از اسلحه اسباب بازی

ازطرفی از دیدن این تفنگ هایی که هر کدام می توانست در ایالت های آمریکا ماجرایی به پا کند ناراحت بودم و از طرف دیگر می دیدم که بچه ها چطور با نشاط و انگیزه به بازی و تفریح می پردازند و از دیدن خنده های بلندشان شاد می شدم .

اجازه دهید تفاوت های فرهنگی میان مردم آمریکا و ژاپن در نگاهی که به اسباب بازی هایی نظیر تفنگ و شمشیر دارند را بیشتر برایتان توضیح دهم تا شما هم احساسات متضاد مرا بهتر درک کنید

 

نگاه آمریکایی ها به اسلحه اسباب بازی

در ایالت های آمریکا داشتن تفنگ اسباب بازی نه تنها ناپسند است بلکه حتی در پاره ای از موارد جرم محسوب می شود تا اشتیاق بچه ها به داشتن تفنگهای اسباب بازی به نوعی سرکوب شود .

برای مثال در ۶ ماه گذشته یک پسر ۶ ساله در ماساچوست به علت همراه داشتن یک لگوی تفنگ در اتوبوس مدرسه بازداشت و مجبور شد یک نامه عذرخواهی بنویسد .

یک پسر ۵ ساله نیز در مریلند به علت  همراه داشتن اسلحه اسباب بازی در فضای آموزشی ده روز از حضور در مدرسه محروم شد .

کودک دیگری که برای اجرای نمایش ، یک اسلحه مارک NERF را با خودش به کلاس برده بود به مدت چند ساعت در مدرسه مورد بازجویی قرار گرفت و دست آخر از شدت ترس شلوارش را خیس کرد .

اسلحه اسباب بازی مارک نرف

همین مهد ها و مدارس طرح های فرهنگی مختلفی را هم به طور سالانه برگزار می کنند ؛

طرح اسلحه ات را تحویل بده، کتاب خوبی هدیه بگیر یکی از این طرح های ملی گسترده است .

این نمونه ها تنها قسمت کوچکی از وحشت والدین و مسئولان آموزشی را از راه یافتن سلاح به مدارس و محیط های آموزشی نشان می دهد. وحشتی که علت آن را یک جست و جوی تاریخی به خوبی روشن می کند .

 

نگاه تاریخی به استفاده از اسلحه اسباب بازی

از دهه ۱۹۵۰ که فیلم های سینمایی با نمایش قهرمانان مسلح ، سربازان جنگجو و گاوچران های مهاجر به دنبال جذب مخاطب بیشتری بودند تمایل به حمل سلاح در میان مردم عادی به نمادی از قدرت برای حمله یا دفاع تبدیل شد تا اینکه در دهه ۱۹۹۰ در پی تیراندازی های غم انگیزی که در مدارس و دانشگاه های آمریکا روی داد ، وحشت عمومی گسترده ای در میان مردم ایجاد شد و آستانه تحمل مراجع تصمیم گیر درباره حمل اسلحه اسباب بازی خصوصا توسط بچه ها را به صفر رساند .

تاثیر اسلحه اسباب بازی بر رفتار کودک

 

تحقیقات درباره اسلحه اسباب بازی چه می گوید ؟

جی مچ لین استاد دانشگاه کالیفرنیا در مقاله ای که در مجله بازی منتشر کرد، شگفتی خود را از حذف مهمترین سمبل های تفنگ اسباب بازی تاریخ آمریکا از موزه ملی بازی شرح می دهد و می گوید :

حذف انواع تفنگ های اسباب بازی از تاریخ فرهنگی کودکان آمریکا طی یک حرکت سیستماتیک جای بسی تاسف است.

وی می افزاید : اگرچه بسیاری از آمریکایی ها نسبت به بازی بچه ها با تفنگ های اسباب بازی حساسیت زیادی نشان می دهند و آن را روی خشونت کودکان در بزرگسالی موثر می دانند اما تحقیقات مختلف از این افراطی گری حمایت نمی کند .

در حقیقت بسیاری از این تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که بچه ها در جریان بازی های پر تحرکی نظیر تعقیب و گریز و بازی با اسباب بازی هایی نظیر تفنگ یاد می گیرند سرعت عمل بالاتری داشته باشند و در یک زمانِ واکنش کمتر ، شرایط محیطی و زبان بدن همبازی های خود را درک کرده و متناسب با آن واکنش نشان دهند .

 

تاج اسباب بازی

بچه ها در جریان بازی های پر تحرک  یاد می گیرند سرعت عمل بالاتری داشته باشند

 

مچ لین در ادامه به نظریه انسان شناس معروف گرگوری بیستون اشاره می کند و می گوید:

زمانی که کودک در حال بازی با اسلحه اسباب بازی است این کار را در چهارچوب بازی انجام می دهد و می داند که این تیراندازی ، تیراندازی واقعی نیست. در مقابل بزرگسالان آمریکایی نیز دقیقا می دانند که وقتی از اسلحه واقعی استفاده می کنند چه خطراتی پیش رو دارند .

این انسان شناس معتقد است زمانی که بچه ها درگیر بازی های پر تحرک می شوند تمرکز خود تنظیمی آنها افزایش می یابد .

این نیروی کنترل درونی در کسب موفقیت های فردی ، شغلی و تحصیلی کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است .

 

تاج اسباب بازی

نیروی کنترل درونی در کسب موفقیت های کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است

 

اما امروز کنترل بیش از حد والدین ، مربیان و مراکز تربیتی روی کودکان باعث کاهش قابل ملاحظه توانایی خود تنظیمی کودکان شده است  به طوریکه مهارت خود تنظیمی یک کودک ۵ ساله برابر مهارت های خود تنظیمی یک کودک سه ساله در ۶۰ سال پیش است.

تحقیقات مکمل دیگر نشان داده است که علاقمندی پسران به بازی کردن با انواع سلاح های اسباب بازی منجر به شکل گیری و خلق بازی های پیچیده ای می شود که تفکر و فعالیت کودکان را بیشتر از قبل سازمان می دهد .

 

تفاوت دیدگاه ژاپنی ها به اسلحه اسباب بازی

اما در مدارس و مهدهای ژاپنی نگاه دیگری حاکم است .

در حالی که در ژاپن هیچ کسی اسلحه شخصی ندارد و نمی توان آماری را درباره مرگ و میر توسط سلاح گرم پیدا کرد ، آنها روی جنبه هایی که باعث تقویت مراکز کنترل درونی می شود کار می کنند و مطمئن هستند که با آموزش درستِ تفکر و عمل اجتماعی و شهروندی دیگر لازم نیست نگران حمل تفنگ اسباب بازی به مدارس باشند .

اگر چه به نظر می رسد فاکتورهای دیگر اجتماعی و تربیتی حاکم بر آموزش و پرورش ژاپن نظیر توجه به منافع جمعی به جای جاه طلبی فردی  هم در این روند تاثیرات شگرفی داشته باشد .

اسلحه اسباب بازی در مهد کودک های ژاپن

 

امروز خوب بازی کنند ، فردا خوب زندگی می کنند

به هر حال ما دوباره به آمریکا برمی گردیم و این بار نگاه من درباره داشتن اسباب بازی های جنگی کاملا تغییر کرده است .

اگرچه برای رعایت قوانین اجازه نخواهم داد بچه ها با خودشان تفنگ اسباب بازی به مدرسه ببرند اما در خرید اسباب بازی های آنها محدودیتی اعمال نخواهم کرد ؛ روش درست بازی کردن را به آنها می آموزم تا بتوانند امروز خوب بازی کنند و فردا خوب زندگی کنند .
همین چند روز پیش خودم یک تفنگ با تیر هایی فومی رنگارنگ برای پسرم خریدم که او در حال محافظت از برادر کوچکترش در برابر نیروهای بدی از آن استفاده می کند و آنها را به داشتن رفتار مصالحه آمیز و درست دعوت می کند . گویی ژنرالی است که اندیشه های یک ناجی صلح را دارد و من از این بابت بسیار خوشحالم .

راستی همسرم هم هر وقت فرصت کند یکی از تفنگ های اسباب بازی بچه ها را بر می دارد و با کودک درون خود وارد بازی می شود، درست مثل این که یک کودک ۵ ساله  شور زندگی را در بازی تجربه می کند . . .

 

منبع : https://toyinfo.ir ( استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است )

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید

۶ دیدگاه

  1. سلین ۱۳۹۷/۰۸/۰۳ پاسخ

    بعضی اسباب بازی ها برای دخترا مناسب تر بعضی برای پسرها . اما به این معنی نیست که مشترکا نمی تونن از اون اسباب بازی ها استفاده کنن

  2. میرزایی ۱۳۹۷/۰۷/۲۵ پاسخ

    پسر من یک سالشه از همین الان تفنگ بر می داره کیو کیو می کنه
    لذت می بره از بازیش
    ما رو هم با لبخنداش خوشحال می کنه
    یعنی چه که باعث می شه بعدا خشن بشه
    بچه ها از همه ریزه کاری های رفتاری ما الگو برداری می کنن همینه که باعث م یشه مثبت باشن یا منفی و تهاجمی

  3. رزیتا ۱۳۹۷/۰۷/۱۰ پاسخ

    کاش درباره نگرش مردم خاورمیانهوو ایران هم می نوشتین

  4. زینب ۱۳۹۷/۰۵/۱۶ پاسخ

    به نظر منم اسلحه اسباب بازی اگه با طرز فکر درست به کارگرفته بشه خوبه اما اگر ناآگاهانه یا با نگرش منفی استفاده بشه میتونه فاجعه بار باشه

  5. جاهد ۱۳۹۷/۰۵/۱۵ پاسخ

    عالی بود

  6. سمیه ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ پاسخ

    مقاله جالبی بود پسر بچه ها واقعا اسلحه و سربازو . . . این جور اسباب بازی ها رو دوست دارن چه ما موافق باشیم چه نباشیم
    همراهشون باشیم و هواشون رو داشته باشیم براشون بهتره

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *