“سومین جشنواره بین‌المللی بازی و اسباب‌بازی” شهريور ماه امسال ( 1392) در فضاي تاريخي سعد السلطنه قزوين برگزار شد

 

گفتگو با آقای قرآن نویس

مدير پخش اسباب بازی ثامن قزوين

 

 

پخش اسباب بازی ثامن يكي از شركت هاي فعال اسباب بازي قزوين است كه به همت برادران قرآن نويس كليد خورده است. همراهي و همدلي اين دو برادر در کنار هم باعث شد كسب و كارشان پس از پشت سر گذاشتن فراز و نشيب هاي بازار پايدار بماند و امروز با چشم اندازي روشن نسبت به آينده به توسعه كسب و كار خويش بيانديشد. طراحي و توليد عروسك هاي پوليشي ، واردات و پخش اسباب بازي و ساخت منسوجات چوبي كودك و نوجوان در كارنامه كاري اين شركت جاي گرفته است كه از طريق دو شعبه اي كه در سراي تنكابني و بازار علاف ها دارند ، انجام مي شود.

سفر به قزوين

“سومین جشنواره بین‌المللی بازی و اسباب‌بازی” شهريور ماه امسال ( 1392) در فضاي تاريخي سعد السلطنه قزوين برگزار شد. بازديد از اين جشنواره بهانه اي به دستمان داد تا راهي سرزميني شويم كه زيبايي گندم زارها و طروات تاكستان هايش به دل مي نشيند. اين شهركه روزگاري قلعه اي براي جنگاوران ساساني و بهشتي براي دولتمردان صفوي بوده است مي خواهد با در اختيار گرفتن گنجينه هاي هنر و معماريش، هويت تاريخي خويش را احيا كند و تمدن  ده هزار ساله اش را به هر مسافري يادآوري نمايد. از اين رو سومين جشنواره بین‌المللی بازی و اسباب‌بازی مثل سال هاي قبل در سرايي برگزار شد كه از عهد قاجار به يادگار مانده است.

بازديد از جشنواره اسباب بازی

براي اين جشنواره برنامه هاي متعددي در نظر گرفته شده بود كه اجراي برنامه زنده توسط هنرمندان راديو و تلويزيون، برپايي غرفه هاي بازي و سرگرمي براي كودكان، و ارائه محصولات سنتي استان هاي مختلف قسمتي از آن بود. شايد در اين بازديد جذاب ترين غرفه اي كه پدر و مادر ها را به شوق مي آورد، نمايشگاه اسباب بازي هاي قديمي بود. فرفره ها و عروسك ها و سماورهاي قديمي چنان درگيرشان مي كرد كه خاطرات ديروز مقابل چشم شان رژه مي رفت . از غرفه هاي خلاقيت و نقاشي و سفال و . . . كه مي گذشتيم به سرايي مي رسيديم كه چند تن از توليد كنندگان اسباب بازی در قزوين محصولاتشان را عرضه مي كردند.

 

اسباب بازی فروشی , عروسک فروشی , هدیه تولد کودک, پخش اسباب بازی ثامن

 

از حق كه نگذريم بعضي از عروسك هاي دست دوز آنقدر زيبا و تميز از آب درآمده بودند كه هر بيننده اي را به تحسين وا مي داشتند. توليدي و پخش اسباب بازی ثامن با در اختيار گرفتن سه غرفه نمايشگاهي و استفاده از غرفه داران جوان و پر انرژي توجه ما را به خود جلب كرد به همين منظور گفت و گويي با مدير آن ترتيب داديم تا كوله پشتي سفرمان را با سخنان وی ببنديم

در ادامه شما را به خواندن این مصاحبه دعوت مي كنيم.

ارائه اسباب بازی های با كيفيت

قرآن نويس مي گويد: ما امسال هم مثل دو سال گذشته در نمايشگاه اسباب بازی شركت كرديم ، چرا كه انجام فعاليت فرهنگي و بهبود نگرش مردم نسبت به فروشندگان اسباب بازي را مد نظر قرار داده ايم. اگر چه سودآوري خوبي نيز كسب كرده ايم اما در درجه اول مي خواستيم با ارائه اسباب بازی های با كيفيت و ارائه تخفيف هاي قابل توجه خانواده ها را به خريد اسباب بازي براي كودكانشان تشويق كنيم . امروز آگاهي مردم و خانواده ها آنقدر بالا رفته كه از قيمت اجناس مختلف با خبرند ، وقتي در اين فضا كالاها و اسباب بازي ها را با قيمت مناسب به مسافران و مردم بومي عرضه مي كنيم ، اشتياق آنها را نيز براي خريد افزايش مي دهيم . با اين كار سعي مي كنيم آبرو دار خوبي براي پخش كنندگان و توليد كنندگان اسباب بازي باشيم.

رابطه اي بر پايه اعتماد

ما با اختصاص سه غرفه جداگانه براي اسباب بازي هاي فكري ، پوليشي و عروسك ها سعي كرديم تنوع كالايي خوبي را ارائه كنيم تا مشتري براي خريد اسباب بازي سردرگم نشود و به راحتي اسباب بازي مورد نظرش را پيدا كند و با رضايت غرفه ما را ترك كند.

به غرفه دارانمان هم توصيه كرديم كه احترام مشتريان را حفظ كنند و به آنها اعتماد كنند. براي مثال در نمايشگاه سال گذشته غرفه كارت خوان نداشتيم و مشرياني كه از شهر هاي ديگر آمده بودند رقم هاي بالايي براي مغازه يا فرزندشان خريد مي كردند و پول نقد كافي به همراه نداشتند ما با اعتماد به آنها اسباب بازی را تحويل مي داديم و از آنها مي خواستيم وقتي به شهر خودشان رسيدند مبلغ خريد شده را برايمان حواله كنند. در ميان اين مشتريان

حتي يك مورد بدقولي و تاخير هم نداشتيم،

 

اسباب بازی فروشی , عروسک فروشی , هدیه تولد کودک, نحوه رفتار با مشتریان در بازار اسباب بازی

 

آنها اغلب دوباره به ما سر مي زنند و حتي اگر خريد هم نكنند احوال ما را مي پرسند. اين نشان دهنده اين است كه اگر نگاه مثبتي به مشتريانمان داشته باشيم آنها نيز با رفتارشان كار ما را بي پاسخ نمي گذارند . همين اعتماد باعث شد آنها هر وقت از شهر ما عبور كنند سري به مغازه ما بزنند و دوباره خريد كنند اگر اين اعتماد در ميان دست اندر كاران صنعت اسباب بازي هم جا بيافتد ، مي تواند تحول بزرگي ايجاد كند

 

مشتری مداری

در صنف اسباب بازي فروشان جلب رضايت مشتري (‌از خريدار عمده گرفته تا تك فروشي)حرف اول را مي زند اما متاسفانه كمتر به آن توجه مي شود. ما به همه مشتريان خود مي گوييم كه اگر از جنسي كه خريدند ناراضي بودند و اسباب بازی ما مشكل داشت ، معيوب بود و . . . آن را به ما برگردانند و نمونه سالم تحويل بگيرند. در كنار اين ارزش معتقديم كه هيچ مشتري اي بي دليل اسباب بازی را برايمان پس نمي فرستد. اين هم از اعتمادي كه به آنها داريم نشات مي گيرد.

جزئياتي كه مهم مي شوند

دوره هاي قبلي اين نمايشگاه در نوروز برگزار مي شد به همين خاطر مورد استقبال مسافران نوروزي واقع مي شد اما تداخل نوروز امسال با ايام فاطميه باعث شد اين نمايشگاه در اواسط شهريور ماه برگزار شود و به جاي مسافران نوروزي پذيراي مسافران تابستاني شود. اگرچه اجراي برنامه هاي سرگرم كننده اي نظير حضور هنرمندان كودك و نوجوان سينما و تلويزيون و اجراي بازي ها و مسابقات مختلف باعث جذب بيشتر بازديد كننده شده است، اما رعايت برخي جزييات كه در نهايت يك كل را مي سازد مي توانست مخاطب بيشتري براي اين نمايشگاه داشته باشد و شمار بازديد كنندگان آن را افزايش دهد. براي مثال عدم حضورتوليد كنندگان و پخش كنندگان بزرگ و شاخص اسباب بازی در اين نمايشگاه كاملا به چشم مي آيد. اگر مكاني بود كه آنها به طور مستقيم اجناس خودشان را عرضه كنند تنوع اسباب بازي ها بالا مي رفت و سلايق مختلف مردم هم لحاظ مي شد. رعايت نكات كوچكي مثل گذاشتن سطل زباله ، پخش موزيك مخصوص كودكان و تبليغات گسترده تر مي توانست به بهتر شدن

فضاي نمايشگاه كمك كند و سطح آن را ارتقا دهد. جا افتادن اين نمايشگاه به عنوان نمايشگاه بين المللي اسباب بازی قطعا به ارائه خدمات ارزنده و شايسته اي بستگي دارد كه تعريف مناسبي براي بين المللي بودن آن ارائه كند. تحقق اين امر نه تنها براي بازار اسباب بازي بلكه براي شهر قزوين مي تواند امتياز بزرگي باشد.

فرهنگ سازي براي يك خريد

در يكي از بعدازظهرهاي پر رفت و آمد غرفه ها ، پدر متشخصي با پسر خود وارد غرفه ما شد و گفت پسر من اين اسباب بازي را مي خواهد اما قيمت آن 25 هزار تومان است و من تنها 20 هزار تومان براي خريد اسباب بازي كنار گذاشته ام ، اگر فروشنده اي آن را برداريم. از آنجا كه هيچ چانه زني اي بي دليل نيست ما قبل تخفيف ها را اعمال كرده بوديم و قيمت ها را مقطوع اعلام كرده بوديم. اما آن اسباب بازي را به قيمت 20 هزارتومان بدون اينكه برايم سودي داشته باشد و البته با كمي ضرر فروختم. يكي از دوستانم كه شاهد ماجرا بود از من پرسيد: چرا اين كار را كردي؟ به او گفتم: هنوز فرهنگ خريد اسباب بازي به عنوان يك كالاي ضروري براي رشد كودكان در خانواده ها جا نيافتاده است و قيمت بالاي برخي اجناس ممكن است باعث انصراف والدين از خريد شود برخي از والدين معتقدند اسباب بازي براي بچه ها جنبه سرگرمي دارد كه بود و نبودش فرقي براي آنها ندارد به همين دليل چشمشان را روي خريد آن مي بندند و همين انصراف آنها از خريد به عنوان يك خاطره تلخ يك عمر در ذهن فرزندشان  باقي مي ماند. براي فرهنگ سازي در بازار اسباب بازي باید به گونه اي عمل كنيم كه اسباب بازي از يك كالاي سرگرم كننده به يك كالاي ضروري براي كودكان تبديل شود. بي ترديد براي تحقق اين هدف رفتار درست ما توزيع كنندگان و فروشندگان بي تاثير نخواهد بود

 

 

 

منبع : https://www.toyinfo.ir ( استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و باذکر منبع بلامانع است )

کد QR برای:  گفتگو با آقای قرآن نویس مدیر

۰ نظر

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

2 + هجده =