۶ توصیه به والدین در مورد بیماری کرونا

پاندمی بیماری کوید ۱۹ زندگی خانواده ها و کودکان بسیاری را در کشورهای مختلف تحت تاثیر قرار داده و باعث بسته شدن مدارس ، مهد ها، زمین های بازی و رعایت فاصله اجتماعی و اصل مهم در خانه ماندن شده است.

آمارها افزایش احساساتی مانند اضطراب ،پرخاشگری، استرس و عدم اطمینان در میان کودکان را نشان می دهد که به نوبه خود باعث افزایش میزان تماس والدین با مراکز مشاوره و روانشناسان شده است. از طرف دیگر کودکان نیز با دور شدن از دوستان و هم بازی هایشان و دلتنگی برای معلم ، پدربزرگ و مادربزرگ و . . . بیشتر از مواقع دیگر نیاز به توجه و رسیدگی دارند تا ضمن دور ماندن از عواقب منفی این دوران ، بتوانند صاحب نتایج و دستاوردهای ارزشمندی شوند که کنترل عواطف و هدفمندی یکی از آنهاست.دکتر لیزا دامور روانشناس ، نویسنده پرفروش و ماهنامه نویس نیویورک تایمز در این زمینه شش توصیه مهم برای والدین دارد:

 

۱. در مورد این ویروس با کودک صحبت کنید

ضمن حفظ آرامش خود درباره این ویروس با بچه ها صحبت کنید ، به آنها بگویید که این بیماری علائمی نظیر آنفولانزا و سرماخوردگی دارد و هر فردی ممکن است به آن مبتلا شود. ولی این نکته مهم را هم به آنها یادآور شوید که هر عطسه یا سرفه ای به معنی مبتلا شدن به کورونا نیست. از آنها بخواهید هر وقت احساس ناخوشی کردند به شما بگویند ، تا بررسی هایی که لازم است انجام دهید.به فرزندانتان اطمینان دهید که بیماری ناشی از عفونت COVID-19 بطور کلی در کودکان و اغلب بزرگسالان خفیف است. از طرفی با رعایت پروتکل های بهداشتی نظیر در خانه ماندن ، شستشوی درست و مرتب دست ها ، دست نزدن به صورت، می توانیم هم مراقب خودمان باشیم و هم به کنترل بیشتر این بیماری کمک کنیم.

۲. یک روال عادی ایجاد کنید

کودکان به ساختار احتیاج دارند. تغییر برنامه ها و روال عادی کارهای روزمره برای آنها می تواند استرس زا باشد. به همین دلیل به والدین شدیدا توصیه می شود برنامه های جدیدی را برای فرزندان خود تهیه و تنظیم کنند. بخشی از این زمان را به ارتباطات تلفنی ، و اینترنتی آن لاین اختصاص دهید و حتما قسمتی از برنامه ها را برای بازی ، مطالعه ( دور از دستاورهای تکنولوژی و فناوری ) در نظر بگیرید. بهتر است والدین متناسب با ارزش هایی که دارند، برنامه ریزی کنند تا نه فرزندان به حال خود رها شوند و نه از سنگینی و فشار برنامه ها احساس خستگی کنند. قابل پیش بینی بودن برنامه فردا به بچه ها آمادگی و اطمینان خاطر می دهد.

 

۳.احساسات فرزند خود را به خوبی درک کنید.

ممکن است فرزند شما از بسته شدن طولانی مدت مدارس و سایر اماکن عمومی ناراحت باشد، ممکن است آنها برای دوستانشان یا بعضی افراد دلتنگ شوند، حتی ممکن است از ماندن در خانه بی حوصله شوند یا حتی پرخاش کنند . بهترین عکس العملی که در این شرایط می توانید نشان دهید این است که بچه ها بفهمند در این موارد تنها نیستند و  شما هم چنین احساساتی را با موضوعات مختلف دیگر تجربه می کنید.

با کودک صحبت کنید و به او بگویید شما هم به خاطر اینکه نمی توانید به دیدن اقوام و دوستان تان بروید دلتان برای آنها تنگ شده، شما هم از اینکه برنامه های کاریتان به هم ریخته گاهی ناراحت می شوید، از اینکه بلیط مسافرت عید تان را کنسل کرده اید عصبانی شدید و . . . ولی برای پایان دادن به شرایط به نوبه خودتان تلاش می کنید و با رعایت اصول بهداشتی ضمن حفظ سلامت خود به جامعه هم کمک می کنید تا زودتر به شرایط عادی برگردد.

همدلی خوب با بچه ها در چنین شرایطی باعث می شود آنها به این اطمینان برسند که شما هم احساساتی مثل آنها دارید و این عواطف را کنترل می کنید. کنترلی که از یک منبع درونی اتفاق می افتد و کاملا وابسته به خودتان است. این پیام مهم که تو می توانی احساسات خود را بشناسی ، درباره آنها صحبت کنی و راه حلی برای آنها داشته باشی، یکی از ارزشمند ترین توانمندی های بشر یعنی کنترل درونی را برای آنها به ارمغان می آورد. این توانایی در عرصه های مختلف زندگی کمک حال آنها خواهد بود تا در هر شرایطی ، احساسات ، تفکر و رفتارشان را بهتر کنترل کنند.

۴. کودک را به فعالیت های مثبت تشویق کنید

والدین باید مراقب باشند که فرزندشان در جریان اطلاعات منفی و غیر معتبر کوید ۱۹ قرار نگیرد، بسیاری از این اخبار جعلی هستند و برخی از اطلاعات درست هم می توانند بچه ها را بیهوده نگران کنند. آمار مبتلایان در نقاط مختلف جهان ، فوتی ها و بهبود یافتگان و اخبار مشابهی از این دست به بچه ها هیچ کمکی نمی کنند. بنابراین سطح دسترسی آنها را به اخبار کورونا محدود کنید . اما به سوالات آنها پاسخ درستی بدهید و اگر جواب سوالی را نمی دانید با هم برای پیدا کردن جواب از منابع معتبر پزشکی جستجو کنید. در عوض توجه بچه ها را به مسایل دیگری که برای آنها سودمند است، جلب کنید. مثلا آنها را تشویق کنید مهارت یا هنر جدیدی را بیاموزند، یا تمرینات ورزش یوگا را برای سلامتی جسم و روان دنبال کنند .

 

۵. خودتان را سرگرم کنید

برای پردازش احساسات در مواقع بحرانی ، به جای غرق شدن در خودِ رویداد ، بهتر است که کانون توجه مان را تغییر دهیم . برای مثال ترتیب دادن بازی های دورهمی خانوادگی و بر عهده گرفتن مسئولیت های خانه به طور چرخشی می تواند به نزدیک شدن افراد به یکدیگر و شادتر شدن کمک کند. وقتی به فرزند ۷ ساله خود اجازه می دهیم یک دسر ساده آماده کند یا از فرزند نوجوان مان می خواهیم برایمان یک غذای جدید بپزد، موجی از انرژی را در خانه ایجاد می کنیم. برای این منظور از بچه ها هم نظر خواهی کنید ببینید آنها دوست دارند چه کارهایی را با هم در خانه انجام دهید. حتما آنها هم پیشنهادات خوبی خواهند داشت.

اسباب بازی های دورهمی

۶. روی رفتار خودتان تسلط داشته باشید

بچه ها بسیاری از رفتارهایشان را با نگاه کردن به ما یاد می گیرند. آنها به طرز باور نکردنی زیرک و باهوش هستند و متوجه رفتار نمایشی و واقعی ما می شوند. بنابراین لازم است واقعا به خودمان قوت قلب بدهیم و بر خود تسلط داشته باشیم. باید در شرایط بحرانی خودمان را کنترل کنیم و پشتیبان بچه ها باشیم تا آنها هم به ما اعتماد کنند و در خوب و بد روزگار کنارمان باشند.

 

منبع :https://toyinfo.ir (استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است )

دیدگاه شما

بدون جایزه
5% تخفیف
بدون جایزه
10% تخفیف
بدون جایزه
15% تخفیف
بدون جایزه
20% تخفیف
با استفاده از گردونه زیر کوپن تخفیف جایزه بگیر

ایمیلت رو وارد کن و گردونه را بچرخون.

قوانین و مقررات

  • در صورت برنده شدن ، کوپن به ایمیلی که ثبت کرده اید ارسال می شود
  • کوپن ها یکبار مصرف و دارای محدودیت زمانی می باشند
  • شما فقط یکبار مجاز به چرخش گردونه با هر ایمیل هستید
  • هنگام استفاده از کوپن ، هزینه حمل مطابق فرآیند معمول سایت محاسبه می شود
مخاطبین گرامی : هنگام ثبت سفارش ، در صورت تمایل به ارسال فوری در شهر تهران گزینه حمل فوری و برای شهرستان پست پیشتاز را برگزینید